Geschiedenis

De post in de voormalige paardentramremise aan de Amstelveenscheweg diende van 1927 tot 1942 als uitvalsbasis voor het zuidwesten van Amsterdam

Korte geschiedenis
Hoewel het gebouw al 35 jaar oud is, wordt ‘Pieter’ tot de jongere kazernes gerekend. Pieter dankt zijn naam aan de lokatie, de Poeldijkstraat. De directe voorgangers van Pieter gingen echter terug tot 1896, toen er aan de westkant van de zich snel uitbreidende stad twee nieuwe kazernes gebouwd werden van hetzelfde model. De één verrees aan het Haarlemmerplein (en staat er nog) en de andere, de tweelingbroer, aan de Nicolaas Beetsstraat, op het terrein van het (Wilhelmina) Gasthuis. Dat Gasthuis zorgde voor de roepletter ‘G’. Toen het WG in 1927 moest uitbreiden, werd ‘G’ gesloopt en verhuisde men naar de Amstelveenscheweg 134, de voormalige tramremise. In 1942 deed zich de kans voor een stukje aan de achterkant van de HBS aan de Zocherstraat in gebruik te nemen, met een uitrijpoort in de Frederiksstraat (‘Friksteeg’ in de volksmond). De nieuwste uitbreidingen van de stad maakten een kazerne in Slotervaart noodzakelijk, zodat uiteindelijk een prachtig nieuwe kazerne met slangen- en leerwerkplaats aan de Poeldijkstraat gebouwd werd. De werkplaatsen kwamen van de kazerne Hendrik vandaan. ‘G’ verhuisde naar P en behield niet zijn naam. Daarvoor was het verschil in behuizing blijkbaar te groot.
Omdat ‘G’ vroeger de meest westelijke kazerne was, rukte men tot in de jaren vijftig regelmatig uit naar Schiphol, want dat was toen nog een gemeentelijke luchthaven. Menig vliegtuigcrash en tijdens de oorlog menig bombardement hebben de mannen van ‘G’ daar meegemaakt. Maar ook menig ‘gewone’ grote brand werd door hen geblust, zoals die in de Vondelkerk in 1904, in vele boerderijen in Sloten en Osdorp en omgeving en weer later vele noodscholen in de westelijke tuinsteden. Van recentere datum zijn de branden in het VU in 2002 en 2007, die in het geheugen zijn gegrift.